Search
Close this search box.

Blog

Kosten Vastgoedbeheer

Waaruit bestaan de kosten voor het beheren van vastgoed?

In deze blog willen wij u informeren over het beheren en verhuren van vastgoed. We gaan dieper in op de verschillende werkzaamheden en de kosten die hierbij komen kijken om zo een duidelijk beeld te geven van vastgoedbeheer.

Er wordt door veel partijen onderscheid gemaakt tussen drie verschillende varianten van het vastgoedbeheer: commercieel, financieel en technisch beheer. Iedere vastgoedeigenaar kan zelf kiezen welk van het beheer men uitbesteed en welke werkzaamheden zelf uitgevoerd worden.

Commercieel vastgoedbeheer en verhuur
Commercieel vastgoedbeheer bestaat uit vrijwel alle commerciële werkzaamheden die komen kijken bij het verhuren van uw vastgoed. Allereerst wordt er vaak een huur waardebepalingsonderzoek gedaan en eventueel een plan voor huuroptimalisatie afgegeven. De huuroptimalisatie wordt opgesteld voor het behalen van een zo hoog mogelijk rendement op uw investering. 

Vervolgens zal er voor een omschrijving van de woning een verhuurtekst worden opgesteld. Daarnaast worden er professionele foto’s van de woning gemaakt die vervolgens op diverse websites geplaatst worden, zoals Funda en Pararius. Bij serieuze interesse van een potentiële huurder wordt er een screening uitgevoerd, waarbij diverse documenten bij de potentiële huurder worden opgevraagd en gecontroleerd om goed huurderschap te verzekeren. De volgende stap is het opstellen van de huurovereenkomst. Wanneer het papierwerk allemaal getekend is, vinden de sleuteloverdracht en check-in inspectie plaats. 

De kosten voor commercieel beheer lopen uiteen per beheerder. Veel makelaars rekenen een maand huur voor de verhuur van een woning. Een makelaar kan ook een percentage vragen of rekent een vaste courtage voor het verhuren van de woning. Het goedkoopste tarief dat wij hebben gezien is € 899. Dit betreft wel een uitgeklede versie van verhuren.

Financieel vastgoedbeheer
Het financieel vastgoedbeheer van vastgoed kent enkele kerntaken, de bekendste hiervan is het verzorgen van de incasso van de huurpenningen. Wanneer de huur niet tijdig betaald wordt, treedt de beheerder in contact met de huurder. Er wordt gehoord waarom een huurder niet kan betalen en op basis hiervan wordt er besloten of er aanvullende afspraken worden gemaakt met de huurder. Mocht de huurder de afspraken niet nakomen, of simpelweg niet wil betalen, dan start de beheerder een incassotraject. 

Aan het einde van de huurperiode vindt er een eindinspectie plaats waarin beoordeeld wordt hoe de huurder de woning heeft achtergelaten en bepaalt of de huurder de borg (gedeeltelijk) teruggestort krijgt. Sommige beheerders hebben voor hun klanten (belegger of investeerder) een online portaal met daarin een overzicht van het financieel beheer. Zodoende kan de eigenaar van het vastgoed op ieder gewenst moment kijken wat de inkomsten en uitgaven zijn van zijn vastgoedobject. Ook voor de huurders wordt er via een portal extra service aangeboden. Een voorbeeld hiervan is dat een huurder met de portal via Ideal zijn huur makkelijk en snel kan betalen.

De kosten voor het financieel beheer worden meestal in combinatie met het technisch beheer aangeboden. Vaak wordt hier een percentage van de huurinkomsten voor gerekend. Gangbaar is zo rond de 5% excl. btw. Er zijn ook partijen die dit voor een vast tarief aanbieden. De range hiervan ligt tussen de € 20 en € 50,- per maand.

Technisch vastgoedbeheer
Om als eigenaar zorg te dragen voor uw beleggingen is kwalitatief technisch vastgoedbeheer van groot belang. De werkzaamheden die hier zoal bij komen kijken zijn storingsdiensten, het periodiek inspecteren van het pand op gebreken en het maken van afspraken met bewoners voor het uitvoeren van de werkzaamheden. Een ander aspect van technisch beheer is een 24/7 servicenummer waarbij de huurder voor storingen of lekkages terecht kan. Let goed op of de beheerder direct een monteur stuurt of eerst een goede afweging maakt over de ernst van de situatie, niet altijd is een monteur nodig.

De kosten voor het technisch beheer zijn, net als bij het financieel beheer, vaak een percentage van de maandhuur. Veel beheerders bieden de diensten niet los aan wat u bijna verplicht stelt om met het een of ander af te nemen. Gelukkig zijn er ook partijen die dit loskoppelen en op basis van een vast bedrag een pakket aanbieden. De kosten hiervoor liggen evenals bij het financieel beheer tussen de € 30 en € 80 per maand.

Vastgoed laten beheren door Neuteboom Investments
Bij Neuteboom Investments kunt u ook terecht voor het beheer van uw vastgoed. Voor meer informatie kunt u hier onze websitepagina ‘vastgoedbeheer’ bekijken.

Transparantie en vastgoedbeheer
Gedurende het onderzoek naar de kosten voor beheer is ons opgevallen dat de kosten voor beheer bij de gevestigde makelaars ‘geheim’ zijn. Zo moesten wij op verschillende manieren proberen aan informatie komen. Daarnaast vinden sommige makelaars twee à drie woningen niet voldoende om een prijsindicatie af te geven. De nieuwere en jongere makelaars daarentegen werken met een vast tarief en zijn helder over de kosten op hun website.

Wij zijn van mening dat een beheerder het verschil kan maken met technisch onderhoud. Een goede beheerder heeft verstand van technische zaken. Zo kan de beheerder de kosten voor uw belegging laag houden. Ons advies is: zoek een beheerder met technische kennis tegen een vast tarief.

Datum: 23-09-2022
Plaats: Rotterdam
Auteur: Roderick Coppejans

Mis helemaal niets meer in de vastgoedwereld!

Meld u hier aan voor onze nieuwsbrief!